De bouw van 273.000 nieuwe woningen in Nederland komt een stap dichterbij dankzij rijksbijdragen die demissionaire ministers Robert Tieman (Infrastructuur en Waterstaat), Mona Keijzer (Volkshuisvestin
Samenhangende rijksbijdrage voor woningbouw en bereikbaarheid
De bouw van 273.000 nieuwe woningen in Nederland komt een stap dichterbij dankzij rijksbijdragen die demissionaire ministers Robert Tieman (Infrastructuur en Waterstaat), Mona Keijzer (Volkshuisvesting en Ruimtelijke ordening) en staatssecretaris Thierry Aartsen (Infrastructuur en Waterstaat) bekendmaken.
Het kabinet stelt in totaal €2,5 miljard beschikbaar voor de aanleg van wegen, fietspaden, tunnels en tramlijnen die nieuwe woonwijken bereikbaar maken, en trekt daarnaast €877 miljoen uit voor gebiedsgerichte maatregelen zoals bodemsanering, water- en bodemmaatregelen en oplossingen voor netcongestie.
Verdeling van de middelen en concrete voorbeelden
Van de €2,5 miljard is €1,3 miljard bestemd voor Woningbouw op Korte Termijn (WoKT), projecten waarvan de schop in ieder geval vóór 2030 in de grond gaat; hiermee kunnen geplande woningen goed ontsloten worden en worden naar verwachting ongeveer 145.000 woningen opgeleverd voor 2034.
Verder krijgen 17 bestaande nationaal grootschalige woningbouwgebieden een extra impuls van €1,2 miljard voor 44 infrastructurele maatregelen. Voorbeelden in de aangekondigde plannen zijn de regionale doorfietsroute Veluwewaalpad tussen Arnhem en Nijmegen en de bijdrage van het Rijk aan de aanleg van de Merwedelijn voor Utrecht, van belang voor Groot Merwede en op termijn Rijnenburg.
Doel, resultaten en vervolgstappen
De middelen uit het Gebiedsbudget en de infrastructuurmiddelen dragen volgens het kabinet bij aan de bouw van ongeveer 128.000 woningen tot 2035. Niet alle ingediende plannen konden worden gehonoreerd; deze worden meegegeven aan de formatie van een nieuw kabinet.
Voor alle rijksbijdragen zijn nadere afspraken over kaders en randvoorwaarden met gemeenten nodig; die worden dit jaar vastgelegd tijdens de bestuurlijke overleggen Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport in november. In maart heeft het kabinet al criteria en afweegkaders vastgesteld voor de beoordeling van gemeentelijke voorstellen.